Sunday, August 30, 2009

SELAMAT HARI MERDEKA! apa erti merdeka?


Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk warga Kuching dan semua pembaca, tujuan aku nulis tok bukan apa, pada bulan puasa tok dan sekali menyambut hari merdeka yang di gilai oleh orang². Aku bukan nak nulis pasal sambutan yang diadakan, tapi aku mok embak semua pembaca berfikir tentang "apa erti kemerdekaan pada kita semua". Apa erti kemerdekaan pada kitak orang? bebas? gembira? atau kesedihan? kompom banyak milih kebebasan, tapi apa kebebasan yang dimaksudkan? adakah cukup melaung "Merdeka!!,Merdeka!!,Merdeka!!" menandakan kebebasan pada jam 12.00am pada 31.ogos? ada yang ngangkat botol arak, molah maksiat, mabok sik tentu hal, makan dadah or pegi party di club. Adakah ya maksud kebebasan pada kita?

Kawan², pernah kita terpikir kemerdekaan ya adalah kegembiraan disebalik kesedihan? yup! kesedihan yang kita sik pernah kita terpikir, terkenang dan terasa. Pernah kita terpikir camney rasa orang dolok, sidak nenek moyang kita struggle nak dapat kemerdekaan yang kita semua enjoy masa tok? Adakah sekadar naggar cerita bercorak patriotik kita dapat merasa camney rasa kita membebaskan diri dari penjajah, hakikatnya tidak, nenek moyang kita berada pada zaman sidak nya pun, zaman yang kita sik pernah merasa betapa susah nya hidup masa ya. Daknya berada di zaman daknya pun dan kita berada di zaman kita pun. Tanggungjawab sidak nenek moyang kita dah lepas, tapi bagaimana pula tanggungjawab kita?

Gerenti banyak kitak orang terpikir kenak banyak gilak tanda soal nya??? atleast kitak orang dapat berfikir sedalam-dalamnya dan sama-sama kita mencari erti Merdeka pada kita semua, mun kita sayang dengan tanah tumpah darah kita tok, cuba kita jaga sebaik-baiknya, bukan sahaja dari luaran, tapi dalamannya juak. Jangan luaran putih dalaman itam. ya jak lah aku nak kongsi kepada semua yang sudi membaca. Mun ada salah sila beri tunjuk ajar k. Akhir kata dari crew K.I.R, selamat hari merdeka untuk semua, harap hari merdeka tok memberi makna kepada semua.

Hahahaa.. pusak pun mabok time merdeka.. boh jadi cam pusak tok. bukan pusak dak K.I.R ya

Tok nang biasa ditanggar time merdeka, celebrate sampey sik tauk dunia, kak ya berkes, tumbok, rogol, eksiden etc.. merdeka kah kedak tok? Not Good!!! iboh ekot!!


Malam merdeka memang banyak sidak tok berterabor di sengenap kota. Niat daknya nak memerdekakan roh dari badan. Not good!!! iboh ekot

Dah jadi trend sidak kinek tok, molah kereta camtok, kereta merdeka tapi keselamatan dirik pun sik, nampak ndak kah jeraya depan.


Macam biasa, mun malam merdeka main bunga api.

SELAMAT HARI MERDEKA!!!
" idea that we share with others"

-DioXCite69-

5 comments:

  1. Owhh Negara ku masih d jajah!

    ReplyDelete
  2. best ada juak blog tok..dahla lawak..kmk mala jak tetak baca nak ditulis ktk..best eh...suka kmk..hehehe ..aok mek nak nanyak, mun mcm ada org maok masuk battle ka gig ka boleh xmadah ngn ktk org ooo?kmk mauk tauk jak..tq tq

    ReplyDelete
  3. Boleh sik salah. Mek org sentiasa menolong. just email jak or msg lam tok..or kat shout box

    ReplyDelete
  4. oke..hehehe trima kasih sebab menjawab pertanyaan kmk...tapi mek asa lepas raya baruk ada gig atau battle nak?aok lupak nak ngucap selamat berpuasa...mun da pa2 mek email ktk k?thanks..

    ReplyDelete
  5. dioxcite69@yahoo.com

    ReplyDelete