Saturday, September 13, 2008

Powerpop (permulaan dan sekarang)

Asalamualaikum and Good Day to all KIR readers.

Kita akan mendalami apakah makna powerpop, ada sesetengah bertanya darimana wujudnya genre powerpop, dan kepada peminat music bergenre powerpop di harap artikel ini sedikit sebanyak dapat menolong serba sedikit dalam memperluaskan lagi pengetahuan dalam sejarah musik anda.

Power pop (or powerpop) subgenre musical yang popular mengambil inspirasi dari British dan American pop dan musik rock. Powerpop adalah campuran dari alatan musik yang boleh mengeluarkan melodi yang keras, crisp vocal harmonies, economical arrangements and prominent guitar riffs. Instrumental solos juga selalunya di tahap minimum, dan blues elements selalunya dimuatkan. Instrument selalunya dari banyak alat² seperti electric guitar, electric bass guitar, drum kit, dan electric keyboard atau synthesizers etc². Sekarang ada lebih dari alat² musik tersebut digunakan. Terpulang kepada kreativity sesebuah band. Pengaruh powerpop telah memberi impak dah sudah bertahan berdekat² hingga sekarang, powerpop adalah subgenres paling lama bertahan.


Kewujudan Power pop: pertengahan 1960an

Pete Townshend dari The Who memperkenalkan term Powerpop pada interview beliau pada tahun 1967 yang juga mengatakan "Powerpop is what we play" dalam interview tersebut. Sebelum itu pada tahun 1965, Band Everlyn Brothers juga telah memainkan musik yang boleh dikatakan powerpop, duo tersebut telah menunjukkan guitarwork yang unik serta irama yang lain dari yang lain dalam lagu "i,ll see your light" dan "It only cost a Dime" telah mengevolusikan music genre pada masa itu dan telah diikuti oleh band² famous seperti The Beetle dan The Byrds. Tapi The Who, The Small Faces dan The Beachboys adalah band² yang memperkenalkan genre powerpop dengan lebih meluas dan mendalam. Band² tersebut juga adalah bapa kepada genre powerpop.


The Who present day

Lagu The Who seperti I Cant Explain, The Kids Are Alright, Substitude, Im a Boy, Happy Jack, So Sad About Us dan pada 1967 Pictures of Lilys boleh di anggap lagu powerpop sebenar yang pertama pada awal era Mod. Lagu² tersebut dimain dengan beat drum yang aggresive oleh Keith Moon dan guitarwork yang hebat dari Pete Townshend yang mempunyai melodi yang keras dan harmoni musik yang unik.


The Smallfaces 1960

The Beatles mengambil inspirasi dari single kontemporari The Who dari lagu Paperback Writer dan Day Tripper pada tahun 1960an. Bagaimanapun, empat tahun sebelum powerpop diperkenalkan, The Beatle telah merekodkan series lagu hit yang berpengaruh kuat dan juga ada yang mengkelaskan lagu tersebut adalah dari kalangan subgenre powerpop, termasuk "From Me to You", "She Loves You", "I Want To Hold Your Hand" dan " Cant Buy Me Loves".



The Beau Brummels

The Beau Brummels, The Hollies dan The Zombies adalah band² yang ditubuhkan selepas evolusi musik stail powerpop, band² tersebut wujud selepas The Beatles telah berjaya dengan lagu² hits mereka. Selain band² tersebut, band seperti The Knikerbockers, The Easybeats dan The Outsiders telah mengeluarkan singles yang dianggap iconic pada masa tersebut.


The Zombies


The Who



AWAL DAN PERTENGAHAN TAHUN 1970-an

Modern power pop mendapat momentum pada 1970 dari British group Badfinger (walaupun masa tersebut belum lagi dikelaskan sebagai powerpop). Badfinger singles seperti "No matter what","Baby Blue", dan "Day after day" (semua direkod pada 1970 dan 1971).



Badfingers

The Raspberries adalah band pertama mengetengahkan powerpop dalam music mereka pada pertengahan 1970an.



The Raspberries

Pada masa berikut, British pop had taken a stylistic turn (notably, with the rise of glam). Band² performing music selepas itu dilabelkan sebagai powerpop kebanyakan American.

Pada pertengahan tahun 1970an Big Star adalah band "pre" powerpop yang paling berpengaruh. Reputasi Big Star berkembang pada awal 1980an, sehingga band seperti R.E.M dan The Replacement menhormati dan memuji hasil kerja mereka. The Replacement juga telah merekod lagu bertajuk "Alex Chilton" bagi merhormati front man Big Star.


Big Star

Pada awal generasi powerpop iaitu pada masa British Invasion menular ke seluruh dunia, pada tahun 1970an juga adalah susah bagi band² yang memperjuangkan subgenre ini. Saingan dari genre² lain seperti soft rock seperti The Carpenter etc² dan hard rock dan heavy metal group seperti Deep purple dan Led Zeppelin menyebabkan band² seperti Big Star berpecah dan penyanyi The Raspberries memilih haluan menyanyi solo meninggalkan band tersebut dengan menyanyi lagu pop yang lebih soft.




PUNCAK KOMERSIL POWERPOP: AKHIR 1970an ke AWAL 1980an

UNITED STATES

Pada akhir 1970an dan awal 1980an, dari suksesnya genre New Wave dan Punk Rock, genre Powerpop juga meningkat naik di era kemegahan nya. Dengan munculnya band² seperti The dB's, Cheap Trick, The Knack, The Romantics, 20/20, Paul Collins' Beat, The Cars dan Shoes, yang telah mengeluarkan album dengan major record labels, Buat pertama kalinya, band² tersebut di promosi sebagai "power pop bands" oleh media masa di USA.

Band² new powerpop yang telah dikomersilkan ini lebih digemari dan menjadi ikutan dari segi pakaian dan atitude dari band² awal 1970an yang membawa genre powerpop. Band² new powerpop ini juga seperti The dB's, 20/20, dan Shoes juga lebih banyak menggunakan Synthesizers dalam musik mereka. Dari segi pakaian juga dari pandangan yang lebih kemas seperti menggunakan tie yang matching dengan sut seperti The Raspberries ( The Raspberries juga berpakaian seperti band² British Invasion yang awal pada tahun 1960an). Ada juga golongan power popers yang muda suka memakaikan skinny ties, baju dan suit yang sepadan seperti band Romantics menggunakan baju dan seluar leather merah.

Satu dari "skinny-tie"bands ini iaitu The Knack, mengeluarkan single power pop yang paling successful iaitu "My Sharona", enam minggu menduduki tangga no 1 dalam Billboard Hot 100 pada 1979. Antara power pop single yang yang turut successful pada era tersebut termasuk Cheap Tricks-Surrender, Tom Patty and the Heartbreakers-American Girls, dan The Romantics-What i like about you.



Cheap Tricks

United Kingdom

Berlainan dari Amerika, term powerpop sepertimana di gunakan di U.K, stail musik berlainan dipertengahkan. Group dari U.K seperti The Jam biasanya dikenali sebagai British Mod revival. Band² yang lain dilabel powerpop termasuk Sqeeze, Buzzcocks, The Vapors dan The Chords. Kebanyakan band² tersebut juga dilabel sebagai Mod Revival, Punk Rock, atau New Waves. Kurang pengaruh dari band² pioneers dari Big Star dan The Raspberries, Band-band seperti Sqeeze, Buzzcocks, The Vapors dan The Chords mengambil tenaga dari gerakan contemporary punk, memberi kelajuan dalam tempo musik mereka.

Artis U.K lain seperti XTC dan Elvis Costello & The Attraction menganggap powerpop adalah new wave dan menyerapkan genre powerpop dalam musik mereka, mereka memainkan musik yang lebih melodic music dan melupakan asal-usul Mod yang membawa genre powerpop dalam music mereka.

Single dari group seperti The Records-Starry eyes, Nick Lowe's-Cruel to be kind dan Bram Tchaikovsky's- Girl of my dreams telah melangkah lebih jauh dari segi memasukkan element powerpop dalam musik mereka. Band² tersebut lebih sukses secara komersil di United State dari negara asal mereka.



Blondie

New wave group Blondie yang asal nya dari Amerika selalu di label sebagai powerpop oleh media masa U.K. Lagu single kedua "Hanging on the telephone", menunujukkan akar musik mereka iaitu powerpop.

Kontemporari power pop: 1980an ke tahun 2000

pada 1980an dan 1990an, artis powerpop juga telah menjadi musik kontemporari, artis seperti Marshall Crenshaw, The Smithereens, Matthew Sweet, Mod Fun, Teenage Fanclub, Tommy Keene, Redd Kross, Material Issue, The Posies dan Jellyfish mengambil inspirasi dari Big Star, The Beatles, dan group glam rock pada awal 1970an seperti T.Rex dan etc².



The Beatles

Pada pertengahan 1990an ke 2000 powerpop berkembang dalam underground scene juga. The Shazam dan Sloan adalah band underground antarabangsa yang menyerapkan genre powerpop ke dalam musik mereka. Independent record label seperti Not Lame Recordings, Kool Kat Musik, dan Jam Recordings adalah record label yang sangat arif tentang mengeluarkan bunyi yang berkualiti walaupun hanya record label independent. Bunyi yang dihasilkan menjadikan kemunculan mainstream band seperti Weezer pada 1994 successful dengan album Blue Album dan single Buddy Holly.


Weezer

Pada akhir 1990an, segelintir powerpop group seperti The Cardigan, Merrymakers, dan Wannadies yang berasal dari Denmark (Scandinavian) juga meminati dan menerapkan element powerpop dalam lagu mereka.


The Cardigan

Wannadies

Powerpop juga sekarang ditunjukkan dengan komersilnya oleh band² dari utara Amerika seperti Fountain of Wayne, New Pornographers, Jimmy eats World dan The All-American Rejects, dan juga dipergunakan juga oleh band² "PopPunk" seperti Blink-182, Simple Plan, Bowling for soup, Good Charlotte.

Pengaruh powerpop juga telah diangkat oleh band² British kontemporari seperti Silver Sun, The A Side, Futurehead, Maximo Park, The Feeling, Razorlight, Babyshambles dan banyak lagi.


Babyshambles


Razorlight

p/s: Pengaruh powerpop tersebut juga ada diterapkan dalam element musik band² local di Kuching yang sudah lama bertapak seperti NERD, The Farrah, The Drive dan banyak lagi.




Daripada: Dioxcite69



















No comments:

Post a Comment